Attest

Behøver jeg at vedlægge attester?
I forbindelse med en række hændelser (anmeldelse af fødsel, navneændring, vielse mv.) skulle man førhen vedlægge sin fødsels- og navneattest/fødsels- og dåbsattest.

Efter de nye regler er det sådan, at såfremt man er født senere end 1960 og fødselsregistreret i en dansk ministerialbog (også kaldet kirkebog), er der normalt ikke behov for at vedlægge attester, fordi oplysningerne allerede er kendt i forvejen i Personregistrering, som den elektroniske kirkebog nu kaldes.

Hvordan får jeg fat i en ny attest?
Det kan ske, at en attest bliver borte. For at få en ny attest henvender man sig personligt til sognekontoret (personregisterføreren) i sit bopælssogn. Førhen var det sit fødselsregistreringssogn eller dåbssogn man henvendte sig til, men reglerne er altså ændret.

Reglerne kræver, at man ved henvendelse om ny attest medbringer billedlegitimation, så der ikke uretmæssigt udstedes attester, som jo er det allermest grundlæggende dokument vi har. Er al legitimation blevet borte, som det f.eks. kan være tilfældet efter tyveri af pung/taske, må man tålmodigt finde sig i at besvare en række åbne spørgsmål om sine forældre mv. indtil personregister-føreren er helt sikker på, at attesten udstedes til den rigtige person. En ny attest er gratis for både medlemmer og ikke-medlemmer at folkekirken.

Såfremt man er født før 1960 må der forventes en vis ekspeditionstid, mens ens personlige data bliver verificeret i fødselsregistreringssognet.

Er man født i udlandet kan man kun få en navneattest, idet data om fødselen som regel ikke er kendt i Personregistrering.