Dåb og navn

Et barn kan navngives på to måder, dåb eller navngivning. Den danske navnelov foreskriver, at alle børn skal have et navn senest 6 måneder efter fødslen.

Valg af navn

Her på ankestyrelsens hjemmeside kan man se listerne over godkendte drenge- og pigenavne:
Godkendte fornavne (familieretshuset.dk)

Ønsker man et navn, der ikke står på listen, vil kirkekontoret sende navneanmodningen til Statsforvaltningen, som afgør, om der kan gives tilladelse til det ønskede navn.

Dåb

Ønsker du dit barn døbt i folkekirken, skal du kontakte kirkekontoret.
Ved henvendelse oplyser du barnets CPR-NR, derefter træffes der aftale om, hvornår barnedåben skal foregå. Det er en god ide, at du henvender dig i god tid.

Ved dåb af børn under konfirmationsalderen skal der være mindst 2 og højst 5 faddere. Fadderne skal være døbt i den kristne tro. Fadderne fungerer under dåben som dåbsvidner og senere forpligter sig til, at barnet oplæres i den kristne tro, hvis der sker forældrene noget, inden barnet bliver voksent.

I Nykøbing Sj Kirke tilbyder vi lørdagsdåb en gang i hvert kvartal. Man er altid velkommen til at blive døbt om søndagen. Find mere information om lørdagsdåb på linket til venstre.

Vil du være klogere på dåben så læs mere her:

Oplysninger i forbindelse med dåb

Når der er aftalt dåb med kirkekontoret skal dette skema udfyldes med oplysninger om faddere, forældre og dåbsbarnet.

Navngivning

Ønsker I at få jeres barn navngivet, skal I anmelde det på www.borger.dk.

Når I har anmeldt navnet, navngiver kordegnen barnet. I modtager derefter en navneattest med posten.
Ønsker I på et senere tidspunkt at få jeres barn døbt, kontakter I blot kirkekontoret og aftaler dette.